پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5293
-
الف
+

نکاتی که درباره سریال مختارنامه نمی‌دانید

در این گزارش برخی نکات سریال مختارنامه که قطعا نمی‌دانید را برای شما بیان می‌کنیم.

در این گزارش برخی نکات سریال مختارنامه که قطعا نمی‌دانید را برای شما بیان می‌کنیم.

به گزارش آی‌فیلم، حواشی جالب و نکات سریال «مختارنامه» در طول چندین سال فیلمبرداری آن بسیار زیاد است و به بهانه بازپخش آن از شبکه آی‌فیلم، آن‌ها را مرور می‌کنیم.

1. آغاز و پایان فیلمبرداری
یکی از نکات سریال مختارنامه زمان آغاز و پایان فیلمبرداری آن است. مراحل فنی و تدارکات اولیه برای فیلمبرداری سریال مختارنامه از مهرماه 1381 آغاز شد و تا شهریور ماه 1382 ادامه یافت. این سریال بعد از پایان تدارکات اولیه، وارد مراحل پیش تولید شد و فیلمبرداری آن پس از گذشت 6 ماه و به شیوه 35 میلی‌متری در بیابان‌های کاشان آغاز شد. 1430 نفر نیروی انسانی درگیر این پروژه بودند و ضبط آن از فروردین 1383 شروع شد و حدود 7 سال به طول انجامید.

2. بازیگران اصلی و فرعی
یکی دیگر از نکات سریال مختارنامه تعداد بالای بازیگران اصلی و فرعی آن است. این سریال 110 بازیگر اصلی و 400 بازیگر فرعی دارد و در 700 سکانس مختلف ساخته شده است. جالب است بدانید که 100 سکانس از این سریال نیز مربوط به 5 جنگ بزرگ و مهم آن است.

3. بودجه سریال مختارنامه
داوود میرباقری کارگردان این سریال در همایش قیام تا قیام، بودجه صرف شده برای ساخت مختارنامه را 20 میلیارد تومان اعلام کرد.

4. لوکیشن ها
بخش اعظمی از دکورهای فیلمبرداری سریال مختارنامه در منطقه احمدآباد مستوفی در جنوب غربی تهران ساخته شده است و این دکورها شامل 3 شهر کوفه، مدائن و مکه است. عوامل این سریال برای ضبط سکانس‌هایی که به نخل و رودخانه نیاز بود، به مدت 6 ماه به آبادان و روستاهای اطراف آن نقل مکان کردند. سکانس‌های جنگی سریال مختارنامه نیز در شهرستان شاهرود و در حوالی جاده ابر فیلمبرداری شده است. ورامین و شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز از دیگر لوکیشن‌های این سریال محسوب می‌شوند.

5.حوادث سر صحنه
سریال مختارنامه برخلاف دارا بودن سکانس‌های جنگی و اکشن، یکی از کم حادثه‌ترین مجموعه‌های تاریخی محسوب می‌شود. تنها آسیب قابل توجه در هنگام فیلمبرداری مختارنامه، متوجه فریبرز عرب‌نیا شد و اسبی که سوار آن بود به صورت ناگهانی حرکات عجیب و غریبی از خود نشان داد و به چشم عرب‌نیا ضربه زد و موجب زخم شدن بالای ابروی این بازیگر شد.

6. حضور مرحوم روح‌الله داداشی
مرحوم روح‌الله داداشی از قوی‌ترین مردان ایران نیز قرار بود در این سریال به ایفای نقش بپردازد. زنده‌یاد داداشی حتی برای بازی در این سریال، تست گریم هم داد، اما در نهایت حضور وی در مختارنامه میسر نشد.

7. حضور پسر داوود میرباقری
«حامد میرباقری» پسر داوود میرباقری علاوه بر دستیار پدرش در پشت صحنه، نقش «ثابت» پسر مختار و «وهب نصرانی» یکی از هفتاد و دو شهید کربلا را در این سریال ایفا کرد.

8. رضا کیانیان و نقش عبدالله بن زبیر
رضا کیانیان برای بازی در نقش «عبدالله بن زبیر» مقدار زیادی وزن اضافه کرد و با گریم بسیار سنگینی در این سریال ظاهر شد و به خوبی توانست از عهده این نقش برآید.

9. تقدیر از همسر کارگردان
مسئولان رسانه ملی برای اولین بار در تاریخ ساخت یک سریال تلویزیونی، از همسر داوود میرباقری کارگردان سریال مختارنامه به دلیل چندین سال صبر و شکیبایی، تقدیر به عمل آوردند.

10. بازی رایانه ای سریال مختارنامه
سریال مختارنامه یکی از نخستین مجموعه‌های تلویزیونی است که نسخه بازی رایانه‌ای آن ساخته و پخش شد.

11. جا به جایی میرباقری به دلیل فیلمبرداری
داوود میرباقری به دلیل وقت‌گیر بودن رفت و آمد به محل فیلمبرداری، مدتی در احمدآباد مستوفی منزلی را اجاره کرد و در همان جا مستقر شد تا بتواند بخش عمده‌ای از زمان و انرژی خود را صرف این سریال کند.

بیشتر بخوانید

انتخاب اول مخاطبان روی آنتن آی‌فیلم

ببینید: قسمت آخر «مختارنامه» در وبسایت آی‌فیلم

پخش قسمت چهارم مختارنامه امشب از آی‌فیلم

گزارش تصویری: خلاصه قسمت دوم مختارنامه

گزارش تصویری: خلاصه قسمت سوم مختارنامه

ه خ / ص گ

نظر شما
ارسال نظر